Jumaat, 1 Februari 2019

najib bosku lihat apa dah jadi Aset Tabung Haji RM19.9:bilion Telah Dipindah Semua Kepada MOF, Satu Penipuan Oleh Guan Eng Dan Kuncunya


Aset Tabung Haji RM19.9:billion Telah Dipindah Semua Kepada MOF, Satu Penipuan Oleh Guan Eng Dan Kuncunya

 Sebelum ini, kerajaan PH tiba-tiba mengumumkan bahawa Tabung Haji (TH) telah mengalami defisit pada akhir tahun 2017 kerana mendakwa TH di bawah kerajaan BN telah bertindak terlalu zalim dengan terlebih bayar dividen kepada pencarum TH untuk 4 tahun berturut-turut.

Dengan menggunakan alasan defisit RM4 bilion, mereka juga mengumumkan bahawa aset TH bernilai RM19.9 bilion akan dijual kepada sebuah syarikat tujuan khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan yang  kita sekarang tahu telah  mengutip cukai petrol dengan senyap-senyap sejak awal bulan lepas sehingga dibongkarkan  pihak-pihak lain.

Syarikat SPV ini akan meminjam RM19.9 bilion dari TH dengan kadar faedah 2.5% setahun untuk membeli aset-aset bernilai RM19.9 bilion dari TH yang mereka dakwa ialah aset yang tidak baik ataupun aset yang rugi.

Pinjaman TH kepada SPV ini juga tidak dijamin oleh kerajaan.

Walaupun ramai telah menyuarakan kebimbangan dan bantahan terhadap langkah ini, kerajaan PH telah mula menjual aset Tabuhg Haji bernilai berbilion-bilion kepada syarikat SPV 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan