Isnin, 21 Ogos 2017

MACHANG- Kampung Lalang Luas,gempak rumah penduduk di ceroboh mahluk berbulu lihat rakaman pesanan mahluk ni pada penduduk machang





MACHANG- Kampung Lalang Luas,gempak rumah penduduk di ceroboh mahluk berbulu lihat rakaman pesanan mahluk ni pada penduduk machang

 bergerak secara berkumpulan dan saya percaya lebih 50  masuk ke rumah saya.

“Biasanya kalau ada kera liar yang masuk ke dalam rumah hanya saiz kecil, namun kali ni saya percaya haiwan ni saiz lebih besar kerana berjaya cabut dinding.

"Kera liar yang berkeliaran di kampung ni bukan saja rosakkan harta benda malah makin berani dan tak takutkan kami yang tinggal di sini," katanya.





Mazura berkata, Jabatan Perhilitan sudah beberapa kali pasang perangkap, namun haiwan ini ‘cerdik’ kerana tidak berjaya ditangkap.

Katanya, dia berharap pihak berkenaan akan melakukan tindakan lebih proaktif bagi membantu penduduk.

"Sebelum ini, saya sudah buat pelbagai cara termasuk ikat pintu almari dan bawa masuk makanan dalam bilik, namun kera ini tetap berjaya cari makanan.

“Biasanya kera liar ini masuk waktu tengah hari memandangkan ia ‘tahu’ rumah saya tiada orang dan rumah saya juga sering jadi mangsa berbanding rumah penduduk lain,” katanya.

Tambahnya, kera liar itu bukan hanya mencuri makanan tapi turut merosakkan peralatan dapur termasuk pinggan, ketuhar, cerek elektrik dan sebagainya.